انواع فرش دستباف را بشناسید
نوشته شده توسط : نوین

از گذشته‌های دور، فرش دستباف ایرانی یکی از ارزنده‌ترین هنرهای کشورمان بوده است. فرش‌ها علاوه بر زیبایی چشم نوازی که دارند، برای راحتی در نشستن، گرم نگه داشتن بدن، جلوگیری از آسیب بر اثر افتادن سختی زمین و … هستند. با مدرن شدن سلیقه‌ها در امر دکوراسیون، هنوز نتوانستند فرش را از دکوراسیون حذف کنند و یا حتی جایگزین مناسبی برای آن تولید کنند. قالیشویی نوین در این مقاله کمی راجع به انواع فرش دستباف و ویژگی‌های آن برایتان صحبت می‌کنیم. درست است که پارکت‌ها، سنگ فرش‌ها، انواع سرامیک در رنگ‌های مختلف تولید شده‌اند، اما همچنان باز هم در مرکز این کفپوش‌ها، جای خالی فرش ایرانی به چشم می‌خورد. معمولا بهترین جای در خانه را برای پهن کردن فرش در نظر می‌گیریم. جایی که مرکز توجه باشد و بر اساس طرح آن، وسایل دیگر بر دور آن چیده شوند.

انواع فرش دستباف

ویژگی فرش دستباف

از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش دستباف این است که با گذر زمان و استفاده بیشتر، از زیبایی آن کاسته نمی‌شود. با نور آفتاب دچار رنگ پریدگی نمی‌شود و از دور همچنان جلوه درخشان و چشمگیر دارد. حتما ضرب المثل قالی کرمان را شنیده‌اید. این قالی فرش دستبافتی است که با پار خوردن زیبایی آن بیشتر می‌شود. چرا که با استفاده پرزهایی که لازم است از لابه‌لای تار و پود فرش کنده شود، از فرش جدا می‌شود و بافت یک دست و زیبایی بر جای می‌ماند.
فرش دستباف ویژگی جالب دیگری هم دارد. این فرش به دلیل ساختاری که دارد در فصل زمستان، گرما را در تار و پود خود حفظ می‌کند و همچنین در فصل تابستان خنکای کولر را به خود جذب می‌کند. حتما برایتان جذاب است که بعد از یک روز کاری سخت در فصل گرما، بر روی فرش خنکی دراز بکشید و روحی تازه کنید. وجود الیاف و رنگ طبیعی در فرش دستباف باعث بروز حساسیت در شما نمی‌شود. در نتیجه برای سلامتی شما مناسبند.
حتما برایتان پیش آمده با راه رفتن بر روی فرش، جرقه‌ای را احساس کرده باشید. در فرش‌های دستباف این مشکل به دلیل وجود پشم، پنبه و ابریشم به وجود نمی‌آید. بنابراین اگر بر روی فرشی راه رفتید و متوجه الکتریسیته شدید، احتمالا در الیاف فرش، مقداری پلاستیک و مواد مصنوعی به کار رفته است.

انواع فرش دستباف

فرش دستباف از جنس و شهرت انواع مختلفی دارد. فرش دستباف کاشان و فرش دستباف تبریز دو نوع معروف از هنر ایرانی در سطح جهانی هستند. هر هنری نقطه توجهی دارد. مبدا آن شهر و دیاریست که استعداد بیشتری برای رونق بخشیدن آن دارند. حتی این موضوع باعث امتیازهای ویژه‌ای برای برند شدن هم دارد. برای مثال وقتی می‌خواهیم فرشی را بخریم آن را با فرش تبریز یا کاشان مقایسه می‌کنیم. تشخیص این موضوع نیازمند تجربه و آگاهی است که باید قبل از خرید فرش از آن اطلاع داشته باشید.
فرش دستباف کاشان یکی از محبوب‌ترین انواع فرش دستباف است که طرفداران زیادی در دنیا دارد. این فرش در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون بافته و با هر دکوراسیون هماهنگ می‌شود. کیفیت این فرش در کنار زیبایی بی حد و مرزش آن را در دل همه جا کرده و باعث شده مشتریان زیادی را به سمت خودش جذب کند. قدمت این فرش به دوران صفوی باز می‌گردد و طرح‌های آن معمولا طرح‌های ظریف و چشمگیر است. در حال حاضر فرش در شهر کاشان یکی از زیباترین و مشهورترین صنایع دستی به حساب می‌آید.
اما از فرش دستباف تبریز غافل نشوید؛ قدمت فرش تبریز هم مانند فرش کاشان به دوره صفویه باز می‌گردد. طرح‌های متنوعی دارد و برای هر سلیقه‌ای انتخاب خوبی است. هنر دست تبریزی‌ها در این شهر باعث شده تا ظریف‌ترین و خوش نقش‌ترین فرش‌ها را ببافند. زمانی که این فرش را در خانه خود و بهترین فضا پهن کنید متوجه زیبایی و خاص بودن آن خواهید شد.





:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: